Niezagospodarowana nisza seniorów

Badania przeprowadzone przez jedną z największych firm konsultingowych w Polsce, Deloitte, wykazały, iż segment osób starszych powyżej 55 roku życia stanowi w naszym kraju niezagospodarowaną niszę. Aż trudno uwierzyć, iż jest to obszar stosunkowo mało zagospodarowany przez producentów. A jest naprawdę o co walczyć.

Badania Głównego Urzędu Statystycznego a seniorzy

Według badań GUS-u, na chwilę obecną grupa +55 stanowi w Polsce już 28% społeczeństwa. Jeśli taki trend się utrzyma – a wszelkie przesłanki na to wskazują – do roku 2050 odsetek osób powyżej 55 lat może wzrosnąć do ponad 45% ! Jest to zatrważające, lecz takie są realia. Jest to związane z coraz mniejszą dzietnością kobiet, oraz wydłużeniem się życia ludzkiego.

Zamożni seniorzy w Polsce

Wbrew powszechnym przekonaniom, grupa seniorów – bo tak powszechnie nazywa się nasze babcie i naszych dziadków – jest grupą coraz bardziej zamożną. A co za tym idzie, stanowi obecnie jedną z największych sił nabywczych w społeczeństwie. Jak obliczyli specjaliści, rocznie seniorzy mają do wydania nawet około 7 miliardów złotych. Osoby starsze bardziej dbają o swoje finanse, i przez to, pomimo przeciętnych emerytur, potrafią zgromadzić i zaoszczędzić całkiem spore sumy, którymi chcą potem dysponować.

Warty podkreślenia jest również fakt, iż osoby pracujące po 55 roku życia legitymują się dochodami bardzo często wyższymi niż ludzie młodzi. Wiąże się to z doświadczeniem, stażem pracy i pozycją zawodową, szczególnie w dużych korporacjach.

5 milionów potencjalnych klientów

Niestety polskie firmy, jak do tej pory, nie do końca są świadome potrzeb, oczekiwań i możliwości tej grupy społecznej.

Warto uzmysłowić sobie fakt, iż osoby starsze szukają produktów jak najbardziej prostych w obsłudze i - ku zaskoczeniu – wcale nie najtańszych. Jednym z najbardziej pożądanych i potrzebnych produktów na rynku jest telefon komórkowy dla seniorów. Zakładając, że niemalże każdy dorosły Polak jest posiadaczem przynajmniej jednego aparatu, to w przypadku grupy +55 rynek ma do zapełnienia ponad 5 mln chętnych na ten towar! Oczywiście nie każdy senior chce mieć komórkę, ale świadomość społeczna stale wzrasta i już wkrótce również zapotrzebowanie – jak przewidują analitycy – może gwałtownie wzrosnąć.

Nie tylko telefony komórkowe dla osób starszych

Telefon komórkowy – jakkolwiek bardzo pożądany – jest tylko jednym z wielu produktów, których poszukują, i będą poszukiwać, osoby starsze. Właściwie w każdej dziedzinie życia trzeba modyfikować i przygotowywać produkt pod tę grupę. A w szczególności:

  • Produkty medyczne (wszelkiego rodzaju laski / kule, stabilizatory, ciśnieniomierze, chodziki, pasy wyszczuplające i rozgrzewające)
  • Sport i turystyka (odzież dedykowana dla osób starszych, kije nodric walking)
  • Artykuły AGD ( roboty kuchenne posiadające do 20 funkcji, samojezdne odkurzacze)

Usługi dla seniorów

Poza produktami istnieje cała masa usług, które powinny być skonfigurowane pod osoby +55. Wymieńmy chociażby:

  • turystykę (oferty biur podróży, tanie bilety lotnicze dla seniorów)
  • usługi medyczne (specjalne pakiety w prywatnych klinikach tańsze o kilkadziesiąt procent,)
  • kulturę i rozrywkę (o połowę tańsze bilety do kina i teatru, darmowe wejściówki do muzeów, osiedlowe kluby seniora)
  • edukację (m.in. uniwersytety trzeciego wieku)

Segment +55 coraz najważniejszy

Z powyższych rozważań wynika jeden podstawowy wniosek. Otóż w drugiej dekadzie XXI wieku firmy będą musiały sprecyzować w swoich działaniach odrębne strategie sprzedażowe i marketingowe. Strategie, które będą ściśle nastawione pod segment osób starszych.

Przedsiębiorstwa muszą się liczyć z tym, iż coraz więcej osób będzie miało specjalne wymagania, jeśli chodzi o produkty i usługi. A chcąc pozostać konkurencyjnymi na rynku, firmy będą musiały sprostać tym wymaganiom i działać zgodnie z koniunkturą.